1.0 PENGENALAN
Cabaran yang dilalui oleh guru-guru
matematik sebenarnya boleh ditangani dengan adanya perkembangan kaedah
pembelajaran yang terkini. Kaedah 'chalk and talk' dan kaedah tradisional
memang membebankan guru dan sudah ketinggalan zaman. Manakala Pengunaan
teknologi seperti komputer dapat membantu Pembelajaran dan Pengajaran (PdP)
guru dalam bilik darjah. Selain menguasai pengetahuan dan pelbagai kaedah dalam
mata pelajaran matematik, guru perlu memahami dan mengamalkan sepenuhnya
saranan dan falsafah serta saranan yang terkandung dalam kurikulum pendidikan
negara demi memfokuskan arah tuju guru-guru matematik dalam melaksanakan tugas
perguruan. Tanpa pengorbanan guru runtuhlah tamadun suatu bangsa.
Isi
utama semasa sesi PdP dalam bilik darjah adalah guru kerap berhadapan dengan
masalah murid yang berbeza latar belakang kebolehannya. Guru perlu pakar untuk
menentukan pendekatan yang paling sesuai dengan perkembangan dan kebolehan murid.
Mereka perlu kreatif, inovatif dan berjiwa pendidik agar murid dapat belajar
secara aktif dan mampu memahami konsep atau idea dan berupaya menawan hati
murid. Aktiviti yang dibina hendaklah menarik dan berpotensi untuk membolehkan
isi pelajaran dan kandungan diterhemahkan secara jelas.
Tugasan
ini adalah berkaitan dengan kepentingan penggunaan bahan resos dan sejauh mana
keberkesanan bahan tersebut terhadap sesi PdP dan juga contoh Rancangan
Pengajaran Harian beserta bahan resos yang sesuai dengan tajuk yang ingin di
ajar.
2.0 KEPENTINGAN
PENGGUNAAN BAHAN RESOS DALAM PEMBELAJARAN DAN
PENGAJARAN
Bahan bantu mengajar (BBM) yang mana juga
dikenali sebagai bahan
resos merupapakan sebahagian daripada media pengajaran yang ditakrifkan sebagai audio visual dan bahan-bahan
yang berkaitan dengannya yang berfungsi dalam perlaksanaan sesuatu pengajaran. Berdasarkan definisi di atas, jelas menekankan bahan bantu
mengajar sebagai satu elemen yang amat penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Kita selalu beranggapan, penggunaan perkataan di dalam kelas
sudah memadai untuk menyampaikan mesej
dalam sesuatu pengajaran. Seringkali ramai
guru yang berpegang kepada kepercayaan tersebut, ini menyebabkan
timbulnya masalah komunikasi guru dengan
pelajar. Justeru itu, penggunaan
BBM adalah berkesan jika pengajaran berdasarkan perkataan bersama-sama
dengan gambar atau simbol yang lebih
konkrit maknanya kepada pemahaman para
pelajar. Misalnya untuk menyatakan konsep “besar”, guru bolehlah menunjukkan
satu objek atau gambar yang bersaiz lebih besar daripada gambar atau objek
lain. Ini dapat digunakan untuk menunjukkan konsep “besar” yang dimaksudkannya.
Sekiranya menggunakan perkataan semata-mata, maka sesuatu proses pengajaran
tersebut akan lebih bersifat abstrak dan sukar difahami serta tidak dapat
memberikan gambaran yang jelas kepada para pelajar.
Dengan
menggunakan BBM
segala bentuk simbol dan komunikasi verbal yang abstrak dapat diperjelaskan. Ini memudahkan para
pelajar memahami isi kandungan sesuatu pelajaran. Penggunaan media pengajaran
secara betul dan bervariasi juga dapat mengatasi sikap pasif dikalangan para
pelajar kerana ia akan menimbulkan minat pelajar untuk belajar, meningkatkan
interaksi dan kefahaman pelajar tentang realiti suasana pengajaran dan
pembelajaran yang lebih mengembirakan dan menyeronokan.
Walaupun
kurikulum dan bahan pengajaran, ditentukan sama bagi setiap pelajar, sifat unik
yang ada pada setiap pelajar dan ditambah pula
persekitaran yang berbeza . Ini akan membuatkan guru mengalami sedikit
kesulitan dalam mengatasi perkara tersebut.
Keadaan
itu dapat diatasi dengan penggunaan BBM
kerana kemampuannya dalam memberikan pengalaman dan persepsi yang sama serta
tepat tentang sesuatu konsep atau prinsip
kepada semua pelajar. Selain itu, pencapaian para pelajar akan menjadi lebih
berkesan melalui penggunaan BBM. Ini
kerana murid dapat memahami dan menguasai tentang sesuatu konsep dan secara
tidak langsung dapat memperbaiki keputusan penilaian di dalam kelas. Guru juga
dapat memenuhi pencapaian objektif pembelajaran yang diharapkan dalam sesuatu
isi kandungan pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran.
Bahan
bantu belajar yang baik dan berkualiti akan membantu guru
agar proses pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dan berkesan. Visual
yang berkualiti juga akan turut menyemai nilai-nilai estetika dikalangan
pelajar dan juga akan mencetuskan satu disiplin yang positif kepada mereka.
Selain daripada itu juga, BBM yang
baik mempunyai ciri-ciri yang dapat menyediakan satu rujukan bersifat konkrit
kepada para guru. Ini adalah lebih baik dan bermakna daripada pernyataan secara
lisan atau bertulis. Ini bermakna fungsi utama BBM adalah untuk meningkatkan komunikasi dua
hala antara pelajar dan guru dalam
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Namun fungsi ini hanya dapat
memainkan peranannya, jika sesuatu visual itu mempunyai ciri-ciri yang mampu menarik minat pelajar.
Antara ciri-ciri BBM yang dapat menarik perhatian pelajar adalah mudah,
jelas dan difahami oleh pelajar semasa proses penyampaian isi pelajaran
disamping memperjelaskan mesej yang bersifat abstrak kepada konsep yang lebih
konkrit. Selain itu, mesej yang dapat ditafsir oleh pelajar tanpa perlu
bersusah payah memahami sesuatu kehendak soalan atau kefahaman. Jika terlalu
senang pula, pelajar mungkin tidak akan meneliti visual dengan terperinci.
Mereka juga akan mudah merasa jemu. Jika terlalu sukar,pelajar akan rasa kecewa
dan bosan. Di samping itu, BBM juga dapat menolong interaksi yang aktif antara
pelajar ,guru dan mempunyai maksud yang tersirat dalam BBM yang digunakan. BBM
juga dapat membantu memokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat dalam isi
pelajaran yang diajar dan menunjukkan kesinambungan idea dan keharmonian dalam
menyusun idea supaya penegasan dapat ditonjolkan. Ini akan membantu pergerakan
mata dan fikiran pelajar mengikuti perkembangan keseluruhan visual.
Sebelum
menghasilkan BBM, kunci
kualiti sesuatu BBM terletak pada perancangan yang rapi. Jika
diteliti, proses penyediaan BBm
ini hampir sama bagi semua
jenis BBM. Oleh
itu, proses penyediaan ABM haruslah mengambil kira faktor-faktor seperti :
I. Pecetus idea.
Idea yang tercetus daripada pengalaman, pembacaan,
pemerhatian dan sebagainya. Paling penting, idea yang dihasilkan adalah salah
satu usaha membantu pelajar mengatasi masalah pembelajaran mereka.
II. Objektif Pengajaran
BBM
yang dihasilkan haruslah dapat membantu pelajar mencapai objektif pembelajaran
yang ditentukan oleh guru di akhir proses pengajaran dan pembelajaran.
III. Kebolehan pelajar
Analisis kebolehan pelajar juga diperlukan sebelum menyediakan BBM seperti:
Ø Latar belakang
Ø Pengetahuan sedia ada
Ø Kadar pembelajaran
Ø Kemahiran asas
Ø Kebolehan bertutur
Ø Sikap dan gaya pembelajaran.
Analisis pelajar ini akan mempengaruhi penggunaan BBM dimana ia akan dapat memperlihatkan
perkembangan pengajaran, kepantasan pengajaran, cara dan tahap penglibatan
pelajar.
IV. Kumpul dan susun bahan
Guru harus mengenal pasti sumber dan bahan
yang diperlukan untuk
menghasilkan BBM. Guru juga perlu mengumpul
maklumat secara menyeluruh kandungan isi pelajaran yang hendak disampaikan.
V. Tukarkan idea ke dalam
bentuk visual
Setelah mengumpul semua maklumat, sumber dan
bahan yang diperlukan
dalam pembinaan sesuatu BBM. Idea ini akan ditukarkan dalam bentuk
visual yang mengandungi elemen-elemen grafik yang menunjukkan garisan, ruang,
bentuk tiga dimensi (3D), bentuk dua dimensi (2D) atau permukaan. Selain itu prinsip-prisip asas rekaan BBM
juga diambilkira seperti simplisiti, dominan, pola , seimbang, variasai dan
harmoni.
VI. Penglibatan pelajar
Penghasilan
BBM perlulah melibatkan faktor penglibatan pelajar secara aktif. Ini
akan meningkatkan keberkesanan pengajaran
dan penggunaan BBM secara maksimum. BBM yang akan dihasilkan juga perlu mempunyai
kesesuaian dengan kaedah pengajaran yang dipilih supaya aktiviti pengajaran dan
pembelajaran lebih berpusatkan kepada pelajar itu sendiri.
VII. Semak perancangan
Sebelum sesuatu
BBM dihasilkan, peringkat semakan perancangan perlu dilakukan. Dalam
semakan ini, beberapa soalan perlu diajukan iaitu:-
Ø Adakah ia membantu pencapaian objektif ?
Ø Adakah ia menunjukkan kesinambungan ?
Ø Adakah ia membawa pertambahan pengetahuan dikalangan pelajar ?
Ø Adakah ia berfokus kepada idea utama ?
Ø Adakah ideanya jelas ?
Ø Adakah ia dapat menyampaikan maklumat dengan berkesan ?
VIII. Penerbitan
Proses
penerbitan atau penghasilan BBM juga perlu mengambil kira faktor praktikal
seperti :-
Ø Adakah sumber dan bahan mudah diperolehi ?
Ø Adakah BBM
yang akan dihasilkan mudah digunakan ?
Guru haruslah
memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran kepada
pelajarnya sebagai menyahut hasrat negara untuk menjadi negara maju menjelang
2020. Sewajarnya guru mestilah memainkan peranan yang penting bagi
merealisasikannya dengan menjalankan tanggungjawab mereka dengan mendidik
pelajar-pelajar dengan sebaiknya agar menjamin pelajarnya menguasai apa yang
diajar. Antaranya, penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) dalam proses pengajaran
dan pembelajaran mereka terutamanya di sekolah-sekolah rendah oleh guru-guru
Matematik. Dengan penggunaan BBM dapat membantu guru-guru menerangkan sesuatu
perkara dan konsep isi kandungan pembelajaran dengan lebih tepat berbanding
penerangan secara lisan
Menurut Amir Hasan
(2002), dalam sebuah bilik darjah, setiap individu mempunyai psikologi dan
kebolehan intelek yang berbeza antara satu sama lain. Lantaran itu pengajaran yang
dirancang perlu sesuai, disusun (mengikut tahap pelajar) dan disokong (dengan
bahan bantu mengajar) bagi meransang perkembangan potensi individu ke tahap
yang maksimum. Lantaran itu guru-guru teknikal haruslah bijak dan kreatif dalam
pengajarannya dengan memperbanyakkan penggunaan BBM dalam pengajaran mereka. BBM
adalah penting dalam pengajaran dan pendidikan kerana ianya dapat meransang
minat yang tinggi kepada pelajar untuk belajar. Dengan itu, guru-guru hendaklah
sentiasa peka terhadap perkembangan semasa tentang teknik mengajar dan kesannya
ke atas proses pembelajaran pelajar. Guru-guru juga perlu sentiasa berusaha ke
arah pengajaran yang dapat memberikan kesan positif kepada pelajarnya. Ini
bukan sahaja dapat meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di sekolah, malahan
dapat melahirkan pelajar yang dapat menyumbang tenaga kepada pembangunan
negara.
Cabaran pendidikan
kini mengalami gelombang perubahan yang semakin ketara dengan wujudnya
kurikulum dan mata pelajaran yang baru diperkenalkan oleh Kementerian
Pendidikan. Ini termasuklah kewujudan sekolah menengah yang menjuruskan ke arah
bidang sains dan teknologi. Justeru itu, penggunaan BBM perlulah dititik
beratkan dalam pengajaran guru-guru agar pelajar-pelajar ini mampu menjadikan
mata pelajaran tersebut sebagai asas untuk melibatkan diri dalam dunia
pekerjaan atau meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. BBM
bukanlah perkara baru dalam dunia pendidikan kini.
Oleh itu, guru
perlu bijak memilih kaedah pengajaran yang paling sesuai untuk para pelajarnya
kerana ia membantu guru tersebut menyediakan bahan-bahan pengajaran yang
bermakna dan menarik serta mampu memperkembangkan bakat dan potensi pelajar
dalam mencapai objektif Falsafah Pendidikan Negara (Ee Ah Meng, 1997). Guru
haruslah melakukan anjakan paradigma dalam pengajaran mereka dan tidak
semata-mata menggunakan kaedah ‘chalk and talk’ dalam pengajaran. Ini kerana
kaedah ini membosankan dan menurunkan motivasi pelajar untuk belajar.
Guru perlu mempertingkatkan
kualiti pengajaran dan pembelajaran mereka sejajar dengan cabaran pendidikan
masa kini dengan mendedahkan kepada pelajarnya dengan BBM yang mampu membantu
kefahaman dan menolong pelajar ke arah pembelajaran yang lebih bermakna. Persoalannya,
sejauh manakah penggunaan BBM di kalangan guru-guru sekolah rendah dalam proses
pengajaran dan pembelajaran mereka di dalam kelas.
Dalam proses
menyampaikan idea dan kemahiran matematik, guru boleh menggunakan bahan resos
dalam bilik darjah. Pemilihan resos yang efektif sangat diperlukan bagi
memastikan kejayaan Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) di dalam bilik darjah.
Apakah kepentingan penggunaan bahan resos ini dalam PdP dan sejauh manakah
keberkesanannya? Menurut Boon, Noriati, dan Sharifah (2009), guru haruslah
kreatif dalam memilih cara untuk menyampaikan isi pelajaran. Penggunaan bahan
resos yang menarik merupakan salah satu cara yang dilihat dapat menarik minat murid untuk menumpukan perhatian
mereka terhadap isi pelajaran. Walaubagaimanapun, guru haruslah bijak dalam
memilih bahan resos tersebut.
Contoh bahan resos
yang boleh digunakan untuk mengajar subjek matematik ialah abakus. Abakus merupakan
alat hitung untuk melakukan proses-proses aritmetik seperti penambahan dan
penolakan. Abakus terdiri daripada sebuah rangka kayu, dengan manik-manik yang
menggelangsar pada wayar-wayar. Abakus telah digunakan selama berabad-abad
sebelum penggunaan sistem angka Hindu-Arab dan masih
digunakan secara meluas pada hari ini oleh para pedagang dan kerani di China, Jepun, Afrika dan negara-negara yang lain. Penggunaan istilah "abacus"
(dari bahasa Inggeris) bermula sebelum tahun 1387 apabila karya-karya bahasa Inggeris Pertengahan meminjam perkataan Latin untuk menghuraikan sempoa papan pasir. Perkataan Latin
datangnya daripada perkataan abakos, bentuk genitif bahasa Yunani
untuk abax ("meja hitung"). Oleh sebab abax juga
membawa pengertian "meja yang ditaburi dengan pasir atau habuk yang
digunakan untuk melukis bentuk geometri", sesetengah ahli linguistik meneka bahawa perkataan Yunani berasal daripada kata akar Semitik, ābāq (disebut "a-vak"),
perkataan Ibrani untuk "habuk". Oleh sebab
perincian tentang penghantarannya adalah kabur, istilah "abakus" juga
mungkin berasal daripada perkataan Phoenicia, abak, yang membawa
pengertian "pasir".
Untuk menggunakan
abakus, kita haruslah menggunakan hanya dua jari sahaja. Ibu Jari dan Jari
Penunjuk. Ibu Jari hanya digunakan untuk menggerakan manik-manik dibahagian
bawah ke arah bim. Manakala jari penunjuk mengerakkan manik bahagian bawah dari
atas ke bawah, manik bahagian atas ke menghampiri bim dan manik bahagian atas
dari bawah menjauhi bim pula kita menggunakan jari penunjuk.
Selain itu,
penggunaan bahan resos juga dilihat mampu memberi kefahaman kepada murid
mengenai isi pelajaran yang ingin disampaikan oleh guru. Menurut Reys,
Lindquist, Lambdin dan Smith (2009), mereka mencadangkan kepada guru untuk
menukar cara pengajaran dari konkrit kepada abstrak. Guru digalakkan untuk
menggunakan bahan manipulatif dan model kerana bahan-bahan ini dilihat mampu
membantu murid sekolah rendah untuk belajar matematik.
Di samping itu,
penggunaan bahan resos dapat menggalakkan murid untuk meneroka dan rasa ingin
melakukan sesuatu (sense making). Menurut Reys, Lindquist, Lambdin dan Smith
(2009), salah satu cara untuk membolehkan murid melibatkan diri secara aktif
dalam PdP adalah dengan menggalakkan pergerakan fizikal semasa PdP. Contohnya,
guru menyediakan bahan resos seperti blok-blok kayu untuk membina dua jenis
kotak (boxes) yang berbeza untuk membezakan isipadu dan luas. Murid akan
bergerak secara bebas dan aktif semasa aktiviti ini dijalankan dengan dipantau
oleh guru. Sekaligus aktiviti seperti ini mampu membantu murid membuat
keputusan dan belajar mengenai matematik. Bahkan, kenyataan ini dapat dikuatkan
lagi melaui kajian yang telah dijalankan oleh Lai Kim Leong, Khaw Ah Hong &
Seah Ai Kuan (2002), lebih daripada 95 % responden berpendapat bahawa
penggunaan bahan bantu mengajar amat penting untuk meningkatkan minat, perasaan
ingin tahu dan kefahaman murid terhadap konsep -konsep matematik yang akan di
ajar.
Suasana pembelajaran akan menjadi lebih menarik sekiranya
guru mampu menyediakan alatan tertentu yang sesuai dengan objektif pembelajaran
dan sukatan matapelajaran yang ditetapkan. Oleh itu, pelbagai jenis alatan dan
media wajar diketengahkan dalam proses pembelajaran untuk merangsang minda
kanak-kanak selain membantu guru memudahkan proses penyampaian. Melalui tugasan
ini, ia dapat menyediakan pengalaman kepada saya untuk menghasilkan BBM yang
kreatif dan berkualiti. Tugasan yang disediakan ini juga meningkatkan keyakinan diri dalam berkerja
untuk mewujudkan suasana kerja yang berdisiplin, sistematik serta menyuburkan
sifat sabar dan berdikari bagi membantu dalam menghasilkan kerja yang lebih
kreatif dan bermakna. Selain itu, tugasan ini memberi
peluang untuk mempraktikkan apa
yang telah dipelajari secara teori mengenai elemen-elemen reka bentuk ABM,
prinsip-prinsip rekaan dan unsur-unsur seni semasa penghasilan ABM yang
menarik, baik dan berkualiti.
Menurut
kajian yang dilakukan oleh pensyarah Matematik, Universiti Pendidikan Sultan
Idris (UPSI), Baharudin Omar, Kamarulzaman Kamaruddin dan Nordin Mamat (2002)
menunjukkan bahawa kurangnya minat pelajar terhadap matapelajaran matematik itu
berpunca daripada sikap mereka yang beranggapan matematik adalah matapelajaran
yang susah. Persepsi negatif ini menyebabkan mereka tidak
memberi peluang kepada diri menerima matapelajaran itu sebagai suatu yang mudah
untuk difahami. Apabila mereka mempunyai persepsi negatif terhadap
matapelajaran tersebut, maka secara sendirinya mereka akan berasa tidak seronok
menghadiri kelas matematik, mempelajari matematik dan berkemungkinan mereka
lebih cenderung untuk ponteng kelas matematik. Dengan ini, tahap minat mereka
terhadap matematik semakin lama semakin
berkurang. Jadi, untuk mengatasi masalah ini, guru perlu bertindak bijak dengan
menarik semula minat mereka untuk belajar matematik melalui penggunaan bahan
resos yang mampu membuang tanggapan mereka bahawa matematik itu susah.
No comments:
Post a Comment